Onze school

De Vrije School Peelland is een basisschool. Zij is één van de meer dan 120 vrijescholen in Nederland. Als vrijeschool maken we deel uit van een wereldwijde beweging die in 2019 honderd jaar bestaat. Overal in de wereld vindt men vrijescholen. De leraren laten zich voor hun onderwijs inspireren door de menskundige inzichten van Rudolf Steiner. Hij heeft deze antroposofische menskunde aan het begin van de twintigste eeuw in vele werken en voordrachten uiteengezet.

Door de jaren heen heeft zich het vrijeschoolonderwijs verder ontwikkeld, omdat onze moderne tijd weer andere dingen van ons vraagt.

De Vrije School Peelland is een streekschool. De leerlingen komen behalve uit Helmond ook uit omliggende gemeenten. Binnen Helmond komen de leerlingen zowel uit de wijk Binderen en Helmond Noord, waar de school ligt, als uit woonwijken die op grotere afstand van de school liggen.

Het is een basisschool met 3 kleutergroepen en de groepen 3 t/m 8 en telt ongeveer 200 leerlingen.

De geschiedenis van de Vrije School Peelland

In 1979 namen ouders uit Helmond en de omliggende gemeenten het initiatief tot oprichting van de Vrije School Peelland. Met veel enthousiasme werd in oktober van 1980 op eigen kracht, zonder overheidssubsidie, gestart met een kleuterklas van 17 kinderen. In 1983 werd de school gesubsidieerd. Zij telde inmiddels twee kleuterklassen en de eerste klas (groep 3). In 1984 werd het huidige schoolgebouw in gebruik genomen. In 1989 was de school uitgegroeid tot een volledige basisschool.

Binderen

De school staat in Binderen, een mooie plek die zijn eigen historische, culturele waarde heeft in Helmond, aan de rand van natuurgebied de Bundertjes, op 10 minuten loopafstand van het centrum van de stad. Het ruime gebouw uit de vijftiger jaren is uitgebreid met drie lokalen, een peuterafdeling en een aula, die vooral als toneelzaal dienst doet en gebruikt wordt voor spel en bewegingslessen.

En de laatste jaren is er steeds meer ruimte gekomen voor de Kinderopvang, de peutergroepen en de BSO van de Kindertuin.

Lied voor Binderen – Schoollied van de Vrije School Peelland

Binderen Vol geschiedenis, een plaats die was
Binderen Voor de toekomst, een plaats die is
Binderen Schone plek om te leren.
Binderen Schone plek om te zijn, 't is hier fijn

Hier en nu, tussen gisteren en morgen
Leven en leren, veilig en geborgen
Een plaats te midden van zand en moor